Åsikter Äventyr Friluftsliv Grönt är skönt Nilsson i skogen

Träning, kropp och hets – är jag stark nog för att söka till Försvarsmakten?

Vid minsta tvekan, fysa. I Försvarsmakten är träning vardag och kroppen ett arbetsredskap. Vi förväntas orka, porträtteras som starka och bidrar själva till att upprätthålla den bilden när vi berättar om våra upplevelser för andra utanför ”firman”. Ämnet är komplicerat, det bränns lite att prata om det. Jag vill själv inte uppfattas som vek.

Det verkar som om många människor tror att soldater är någon sorts övermänniskor, att det är omöjligt att nå kraven, att det är bäst jag skattar min fysiska förmåga lågt på enkäten som skickas till alla 17-åringar inför prövning till värnplikt. Åtminstone gör väldigt många tjejer det enligt statistiken som presenterades på NOAK-konferensen förra veckan.

I en tid där begreppet kroppshets är ett välkänt fenomen och självkritiska röster ekar inne i våra huvuden behöver vi prata om fysisk prestationsförmåga, kroppsuppfattning och de krav vi ställer på oss själva och andra.

Hur stark, snabb, smidig, uthållig en soldat måste vara skiljer sig från tjänst till tjänst men i ett nödläge förväntas du göra allt för att rädda livet på både dig själv och dina kamrater. Krigets krav. Inte lite press där inte.

Med det sagt så fungerar utbildningen i försvaret så att du kommer få öva, träna och lära dig det du behöver för att kunna lösa din uppgift. Det innebär rent krasst att det duger gott med grundläggande kondition och styrka för att bli antagen. Träna gärna med Försvarsmaktens gratisapp FMTK innan antagningsprövning och inryck men det finns egentligen ingen anledning till oro. Vill du bli jägare behöver du träna hårdare, absolut, men jag är säker på att du som läser skulle klara en antagningsprövning. Bara att du letat upp denna text visar att du är motiverad. Följ FMTK:s träningsprogram och våga sök.

Det är viktigt att utmana sig själv. För egen del är vinterbad lätt, att prata om hur saker känns inuti däremot är svårt. Foto: Jeanette Seflin.

Min befattning innebär att jag har ett ansvar för andra människor. Individer som är nya i Försvarsmakten. Jag vill skapa en trygg utbildningsmiljö, sätta fokus på stegvis ökad belastning och trycka på att den träning vi genomför ska skapa förutsättningar för att orka grundläggande soldattjänst och därefter bädda för framgång inom respektive befattning. Uppstår skador och överbelastningsproblematik efter övningar/träningspass jag hållit har jag misslyckats.

Att det ska vara kärvt och hårt ”bara för att” tror jag inte på generellt. Absolut skall utmanande strapatser genomföras – jag vill också testa gränser – men jag vill också ifrågasätta varför det är en sån jävla hets hela tiden. Fokus i träningen behöver ligga på att orka grundläggande soldattjänst, förmåga att lösa huvudtjänst och fysisk hållbarhet över tid.

Med det sagt så ifrågasätter jag ständigt om jag själv är tillräckligt bra. Givetvis fins alltid förbättringspotential men jag måste arbeta på att oftare vråla MANÖVER FÖR HELVETE till min inre kritiker. Kan du relatera?

För reflektion, framåt!

Vinterbad. Stärkande för kropp, själv och moral. Foto: Jeanette Seflin. Se fler av hennes bilder på hennes blogg www.jeanetteseflin.com

You Might Also Like

5 Comments

  • Reply
    Fia
    december 4, 2018 at 8:30 f m

    Knäskador och överbelastning är de vanligaste skadorna i firman, förmodligen för att folk lägger på för hård träning alldeles för fort. Mitt tips till de som ska göra värnplikt är att ffa gå ut och gå, gärna i kängor och kanske en ryggsäck. BRAK är till för en anledning! Buk-Rygg-Armar-Knän (även om jag skulle vilja byta ut Buk mot Bål och Armar mot Axlar) Man ska hålla resten av livet, man må känna sig odödlig när man är 18-20 bast men det kommer du få betala sen när du blir 30-40 om du inte vårdar din kropp och är rädd om den. Jag är tyvärr sliten i knäna efter min GMU och det känner jag av mer nu, 5 år senare.

    • Reply
      Nilsson
      december 4, 2018 at 8:40 f m

      Insiktsfull kommentar och jag håller verkligen med! De flesta kan kötta och pressa men vi måste tänka på långsiktiga konsekvenser!

  • Reply
    Jim
    december 4, 2018 at 8:56 f m

    Helt rätt, man ska hålla ihop i längden inte bara ett par år.

  • Reply
    One Spoon Happiness
    december 4, 2018 at 7:31 e m

    Bra inlägg! Nu söker jag ju inte in till försvarsmakten. Men frågan om hur kroppen får och inte får se ut är ju påtaglig i många olika sammanhang minst sagt… Fint att du delar med dig av dina tankar! Viktigt tror jag!

    • Reply
      Nilsson
      december 5, 2018 at 1:51 e m

      Tack så mycket! Ju mer vi pratar om det här i olika kontexter desto bättre!

Leave a Reply

%d bloggare gillar detta: