GMU Grönt är skönt

GMU dag 15-19  (första fältveckan)

I skrivande stund känns sängen ännu mjukare och mysigare än vanligt. Vi kom nämligen tillbaka från vår första fältvecka. Är mycket trött så kommer inte skriva allt nu utan kommer fylla på med mer i detta inlägg allt eftersom jag hinner skriva.

Måndag:

I måndags åt vi frukost som vanligt och ilastade sedan oss själva och stridsutrustningen i en buss. Trosspackningen lastade vi i containern där alla gruppers materiel redan var packat. Bussen rullade iväg utan problem. Avsittning och rätta in materiel. Gruppcheferna  (vilken för veckan inkluderar mig) orienterades om var förläggningen skulle resas och vi bar materielen dit. Var kanske 150 meter att gå från containern. Lagom med tanke på de gigantiska vedsäckarna och så vidare.

Vi reste tält 12 och rev det igen och upprepade proceduren ett antal gånger. Vår stoppring (?) till tältet var trasig så vi hade ett helvete med att få det dugligt bra. Men vi kunde i alla fall riva allt och packa ihop på 6 minuter tillslut. Sedan byggde vi förläggningen helt klar.

Sen gick vi till en grusplan där containern stod och fick lära oss att använda våra fältkök. Vi skulle också koka vatten. Min grupp var den enda som hade kokat vatten redan på morgonen i vattenkokare så det gick fort för oss och jag kunde chilla och dricka kaffe. Stridsvärdeshöjande.

Inrättade materiel i tältet och genomförde fempunktstvätt. Jag skrev eldpostlista och satt två mysiga pass. (Första och sista).

Tisdag:

Första morgonrutinen i fält. En frukostpåse (rispudding) som näst sista eldpost hällt varmt vatten i skall tryckas i ansiktet arla morgon. Förbjudet att lämna tältet innan allt är uppätet. Ut med all personlig materiel och packa stridspackning. Därefter personlig vård och sedan uppställning och visitation följt av BRAK och mental träning. Första fältveckan är utbildning fast i fält så rätt mycket vanliga rutiner. Sedan gjorde vi en första färdiga till strid. Maskeringsfärg, mängder av granris på hjälmen och comtacs på. Plutonen behövde hela 45 minuter vilket vi fick skit för efteråt. Alla blev dock snabbare med tiden.

Marscherade iväg till platsen för dagens stridsövningar. Inledningsvis märklig/ny känsla. Fick till ett väldigt fint samarbete med min stridsparskamrat. På bakomstationen drillade vi allt från vad som är en bra eldställning till att stega sträckor. Jag har blandat ihop vad vi gjorde exakt vilken dag men under veckan var det bland annat fys, åtgärder vid eldavbrott, stegning, sjukvård  (TOS och LCABCDE). Sista dagen satte vi även torniquet upprepade gånger på oss själva och varandra. Gjorde ont men inte så illa jag trodde det skulle vara.

Dagarna fortlöpte i samma stil. Vid vissa moment måste man väcka aggressivitet/direkt reaktion vilket var svårt/inte faller sig naturligt. Blev godkänd på allt men behöver öva mer på det. Blev dock glad när vi på torsdagen fick fin kritik av en ung men skräckinjagande kapten som sa att jag och stridsparskamraten agerade som riktiga krigsmän (båda vi är tjejer hehe). Det var på torsdagen så vi hade väckt tigern i oss själva så att säga och vrålade skydd och målangav med sådan kraft att tallarna vek sig.

Vi byggde värn en kväll också. Ett gigantiskt sådant. Tog i med min Kort Lätt Attack Spade så det sprutade svett. Och på tal om det. Fy fan vad alla luktade. Trots all tvagning  (jag näckade liksom bakom en gran två kvällar och verkligen ”duschade” medelst tvättfat) så stank vi något så vedervärdigt. Svettades liksom genom hela fältjackan varje dag så att den var dyngsur. Väldigt kärvt.

Vi hade ett marschpass också men ett kort sådant. Tyckte personligen att tempot var för lökigt genomgående. Eller snarare plutonens fortsatta oförmåga att tempoväxla.

Det som sög mest var att min grupp hade kokgruppsvecka hela veckan. Dvs var tvungna att servera alla och plocka fram och undan isokärl varje dag vid två mål per dag. Det suger eftersom de två enda lite längre rasterna per dygn (35 min styck) kraftigt förkortas. Med andra ord får man väldigt lite tid åt att exempelvis lufta fötterna, byta strumpor och återhämta. Vi löste dock uppgiften med bravur och goda miner.

Jag älskade fältveckan. Så trevligt att vara i skogen. Hör hemma där och inte inomhus. Slut, frågor?