BU Frågor & Svar Grönt är skönt Guider & Tips

Träning i Försvarsmakten eller en kärleksförklaring till marschträningen

I ljuset av att samtliga av mina fysiska tillkortakommanden över tiden kommuniceras här fascinerar det mig att några ändå vill ha träningstips från mig. Jag kan absolut delge mina tankar och erfarenheter och särskilt om man inte hetstränat sen innan och undrar hur det ska gå efter inryckningsdagen så finns förmodligen en lärdom eller två att dra. Citerar en av era kommentarer här:

Mer träning! Vad tycker du om mest? Vad känner du att du behöver lägga mycket tid på, på gymmet? Mer dagböcker ser jag fram emot! Gärna framtidsplaner också.

Framtidsplanerna avhandlas i särskild ordning så låt oss åter fokusera på fysisk fostran av vars och ens lekamen.

Marschträning är roligast

Finge jag välja skulle marschträning vara obligatoriskt redan i grundskolan. I skrivande stund är jag vansinnigt slut i kroppen efter dagens köttiga pass. Ingen ville följa med (gymmet lockade) så jag fick gå ensam. Således pekade jag mot övningsfältet och beordrade mig själv att dra på stridsutrustning och en redigt tung stridssäck.

Två fyllda femlitersdunkar utöver 24-timmarspackningen inkl fyllda vätskesystem tycktes lagom. Eftersom jag inte behövde visa hänsyn till några kamrater kunde fullt ös medvetslös implementeras. Låg givetvis högt på priolistan att gå lika lång med snabbare än senaste rundan med Fk Fysmonster. Hetsen! Segern! I ett hav av svett svepte jag fram, flåsandes som en hemvärnsman sökandes efter mazariner på stabsplats.

Ja, understället syns. Är du kränkt? Slet upp telefonen för att fota snabbt och lägga en liten snutt på Instagram stories men i övrigt ingen rast. Fick ned kilometertiden till 9.56 i snitt och snabbaste kilometerm på 9.18. Slog således den gamla tiden. Snöiga vägar och bitvis halt vilket försvårade framryckningen.

För den som vill börja med marschträning vilket jag också rekommenderar starkt inför inryck är det skynda långsamt som gäller. Kan skriva mer utförligt om detta om ni vill men tills dess kan ni använda Försvarsmaktens app FMTK och med hjälp av självdisciplin inte öka snabbare än vad appen säger!

Träning på gymmet

Regementets gym är tillräckligt för en nybörjare och för mig som inte tränade så mycket styrketräning förut har det varit värdefullt att lyssna på podcasten Styrkelabbet. Tunga basövningar är melodin för mina pass på gymmet.

Militärpress är roligast och därefter bänkpress. Arbetar även på att lära mig chins. Gör även lite axelrehab som komplement. Programmet Starting Strength på Styrkelabbet.se är enkelt och rimligt att köra.

Inför mönstring skall du cykla spinningpass med kraft och energi samt köra marklyft plus drag till hakan med skivstång. Oavsett om du tycker (med rätta…) att övningarna på mönstringen är irrelevanta för en soldatkarriär så är det dessa övningar du testas på. Du blir bra på det du gör.

Marschträning är mer inför inryck. Samt att det är vansinnigt roligt.

Ibland är det roligt att vara lite spexig och som gammal gymnast är det lätt att stå på händer så lite axelpress upp och ned är trevligt. Gymmet är dock mest ett nödvändigt ont.

Löpning och kondition

Jogging är roligt, löpträning not so much. Med detta menar jag att jag älskar att springa ute i naturen med fokus på att det ska vara roligt och kännas bra. Är jag pigg ökar jag, vill jag rensa tankarna springer jag långsamt. Att hetsförbättra med massa intervallträning har hittils bara gett mig skador.

Tränade på mitt sätt och klarade Tough Viking 15 km på ca 2 timmar och 10 min (med skadad axel). Går träningen för snabbt upp i nivå blir jag skadad och måste avstå så därav att jag har lite svårt för att träna löpning i grupp.

Jag behöver dock förbättra min kondition samt styrka i ryggen. Givetvis kan allt förbättras men detta är fokus. Vilket talar emot att jag helst kör bänk och militärpress. Nåja. Har åtminstone lyckats komma in i träningen som rutin och jag gillar det.

Det svåra är att få till en vettig planering och kontinuitet här. Beroende på vilken kurs vi går och vilka befäl vi har så får vi ibland massa tid för fys och ibland nästan ingen alls. Det är också svårt att veta om man ska våga trycka i med tex ett hårt ryggpass, morgonen efter kanske befälen bestämmer att vi ska köra just ett ryggpass. Det finns helt enkelt ingen översiktlig plan man kan utgå från i sin egen planering. Åtminstone ingen plan vi fått se. Personligen hade jag fått mer verkan i målet om en instruktör var fysansvarig och om denne hade hjälp var och en enskilt att lägga upp en individanpassad träningsplan som är synkad mot planen i stort. Nåväl. Detta är mina personliga tankar och jag förstår att det är svårt när plutonen går mot olika befattningar och har olika schema osv.

Dagens marsch var hur som helst förnämlig och nu ska jag jobba samt återhämta. Trevlig kväll samtliga!

You Might Also Like

2 Comments

  • Reply
    Fia
    februari 23, 2018 at 11:20 e m

    Kan tycka att marschträna med kängor duger bra i början om man aldrig gjort det förut. Märker själv skillnad på att gå snabbt i skor vs tunga kängor! Kan man gå raskt i kängor är det enkelt att öka på med belastning sen. Knäskador är ju för övrigt bland den vanligaste skadan i försvaret… Skynda långsamt är ett bra tips!

    • Reply
      Nilsson
      februari 24, 2018 at 5:55 f m

      Det är ju sant. Jag bor ju på landet med hundarna så jag går med kängor varje dag och har typ alltid gjort så jag tänker inte ens på det som träning.

Leave a Reply

%d bloggare gillar detta: